Etkinlikler

Çocuklara Yönelik Gıda Reklamlarına İçerik Sınırlaması Geliyor


  30639 sayılı Resmi Gazete’de 28 Aralık 2018 tarihinde yayınlanan Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ile özellikle çocukların aşırı tuz ve şeker tüketimine karşı korunmasına yönelik önemli bir adım atıldı.

Buna göre çocuklara yönelik radyo ve televizyon programlarının başında, sonunda veya program esnasında ve münhasıran çocuklara yönelik tasarlanan diğer her türlü mecrada, Sağlık Bakanlığınca hazırlanan gıda ve içecekler listesinin kırmızı kategorisinde yer alan aşırı tüketimi tavsiye edilmeyen gıda ve içeceklerin reklamı 30 Haziran 2019 tarihinden itibaren yapılamayacak. Bu ürünlerin reklamının yapılması halinde; televizyonda ekranın alt kısmında izleyiciler tarafından rahatça okunabilir akar bant şeklinde, diğer mecralarda ise mecranın yapısına uygun bir şekilde ve içerisinde düzenli ve dengeli beslenmeyi teşvik eden ifadelere yer veren yazılı veya sözlü uyarılarla birlikte yapılması zorunlu hale geliyor. Hangi ürün gruplarında hangi ifadelerin kullanılacağı ise Sağlık Bakanlığı tarafından belirlenecek.

Aşırı tüketimi tavsiye edilmeyen gıdaların satışını artırmaya yönelik uygulamalar kapsamında, çocuklar hedef alınarak, ürünle birlikte çocukların ilgi alanlarına ve beğenilerine yönelik hediyelerin verilmesi ve benzeri pazarlama tekniklerinin uygulanması da yasaklanıyor.

RTÜK’ün bu konuda esas aldığı 27.03.2018 tarih ve 30373 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan “Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik”e göre "Genel beslenme diyetlerinde aşırı tüketimi tavsiye edilmeyen gıda ve maddeler içeren yiyecek ve içeceklerin ticarî iletişimine, çocuk programlarıyla birlikte veya bu programların içinde yer verilemez." hükmünün nasıl uygulanacağı netleştirilmiş oluyor. Sağlık Bakanlığı’nın listesinde çocuk programlarında reklamına izin verilmeyecek kırmızı kategori gıdalar, çikolata ve şekerler, gofretler, enerji barları, tatlı soslar ve tatlılar, kekler, tatlı bisküviler, meyveli paylar, çikolata kaplı bisküviler, kek karışımları, cipsler, gevrek çerezler, meyve suları, enerji içecekleri, alkolsüz şekerli ya da tatlandırıcılı tüm içecekler, yenilebilir buzlar” olarak yer almakta olup, bu kategorilerdeki gıda ürünlerinin reklamları çocuk programlarıyla birlikte (çocuk programının başında, arasında ve sonunda) yapılamayacak.

    Obez Market